Monday, September 24, 2012

Anderledes cookies

Nu skal alt jo ikke nødvendigvis handle om strik - der skal også være plads til andre ting, som f.eks. lækkert bageværk.

Søndag eftermiddag (man bliver så inspireret af "Den store bagedyst" - vi ser genudsendelsen om søndagen) blev der bagt Anderledes Cookies - med havregryn, tranebær, blåbær og græskarkerner. Nu skal du ikke tro at de er sunde. Næh, nej - der skal masser af smør, sukker og farin i, ligesom i "rigtige" cookies.


Pas på med at bage dem - de er vanedannende:

300 g mel
1/4 tsk salt
100 gr. havregryn
220 gr. sukker
180 gr. brun farin
250 gr. smør
2 æg
200 gr. soltørrede tranebær, blåbær eller lign.
200 gr. græskarkerner

Sukker, farin og smør røres godt sammen, tilsæt æg og tilsæt til sidst alle "tørstofferne". Jeg blander bærerne i melet, så de ikke klistrer sammen i klumper.
Sættes ved hjælp af en spiseske på bagepapir og trykkes lidt flade. Jeg får ca. 50-55 stk. ud af en portion.
Bages ca. 20 minutter v. 170 grader.

Man kan sagtens udskifte bær og græskarkerner med mandler og chokolade, eller hvad man nu har lyst til........



Vi kom i skoven i går. Det var dejligt. Solen skinnede fra en skyfrihimmel. Vi sluttede turen af med et besøg på Skovmøllen, hvor Lise producerede mel via håndkværn (blev forvandlet til aftensmad i pizzadej), og så fik ungerne chokoladekage og varm chokolade. En rigtig sund dag. Jørgen og jeg "nøjedes" med en fadøl.......

I dag har jeg været til Zumba for første gang. Det er altså rigtig sjovt! Sådan en gammel gymnast som mig kan godt finde ud af det med fødder og arme, - men - når man skal "vrikke med rumpen" samtidig - så slår koordinationsevnerne altså ikke til! Jeg fandt mine gamle aerobic sko frem. Lettere støvede. Jeg tror ikke de har været i brug siden før vi fik Søren.......... Han bliver 14 år næste gang.

8 comments:

Citronmoster said...

Nu får jeg en, næsten, ustyrlig lyst til cookies og skovtur.
Tror nu nok jeg springer det sidte over...
God aften :)

Laura said...

Det ser ud til at I har haft en dejlig søndag. Skovmøllen er et magisk sted. Jeg er født i Århus, og deres lagkage og varme kakao er essensen af søndagsfamiliehygge for mig.
Dit garn er i posten. Desværre helt uden kort og dikkedarer. Småbørnsmødre er ikke overskudsagtige hele tiden, og garnet er trods alt det vigtigste.

Berit said...

Bagte nogen lignende i går. Dog fra et tillæg til Hendes Verden, tror jeg. Også med havregryn, tranebær og græskarkerner. De er også gode!

Gitte said...

Citronmoster - det har heller ikke været vejr tils
Skovtur idag.

Laura - tak! Jeg glæder mig.

Berit - lyder som næsten de samme.....

Sylvia said...

Mmmmm, slike cockies er bare sååå godt! Jeg pleier å bake noen med valnøtter og store sjokoladebiter, og må alltid bake STOR posjon, ellers er det ingen tilbake i løpet av dagen!!!
I dag har jeg gått tur i regnvær, så selv om jeg ikke har danset Zumba, føler jeg meg frisk alikevel.he he
Jeg må nok bake litt til weekenden.Da kommer sønnen hjem på ferie fra skolen han går/bor, og jeg vil altså skjemme ham bort, riktig mye.
Ellers skal jeg snart til stallen med Sophia, der hun har en hest på fôr, som hun rir en til to ganger i uken. Jeg må bare huske å kle meg godt.

Uldbegavet said...

Tak for den gode opskrift, den må prøves ved lejlighed. De kager ser lækre ud.
Zumba har jeg endnu til gode at prøve, men det lyder rigtig sjovt.

www.mixbiks.blogspot.com said...

Skal da vist lige afprøves;)

Lea said...

Tror sørme det var sådan nogle cookies jeg smagte forleden på jobbet (dejligt at arbejde et sted hvor der er fri adgang til køkkenet.....). Må lige høre vores søde køkkenpersonale om det var efter denne opskrift!

Uanset hvad så skal jeg vist igang med at bage cookies!!!