Saturday, June 19, 2010

Et stort brød....

Jeg har glædet mig hele ugen til at sidde ved morgenbordet med avis og hjemmebagt brød. Synes faktisk at man har brug for et par fridage efter en ferie.......

Jeg tog mig sammen i går morges inden jeg kørte på arbejde og rørte dej sammen. Det er så let, og både smager og mætter meget bedre, at det man køber hos bageren.

Opskrift på Nix pille brød:
Ca. 9 dl. lunken vand
10 gr. gær
ca. 1 kg. mel (af forskellig slags - f.eks. 300 gr. hvid hvede, 300 gr. durum og resten almindelig mel)
3 "store" teske fuld salt

Det hele røres sammen med en grydeske i en stor skål. Det skal være hårdt at røre rundt, men dejen skal absolut ikke kunne æltes....
Lad det stå til hævning hele dagen og og det første af aftenen under et vådt klæde

Put vand på hænderne, frigør dejen fra kanten i skålen og "fold dejen" indtil du har en kugle (der må ikke æltes!!), flyt kuglen hurtigt over i f.eks. et ovnfast fad, springform eller lign. med bagepapir, og bag brødet ca. 45-50 minutter i en 210 grader varm ovn.

Resultat: Et stort brød!

Egentlig stammer opskriften fra Camilla Plum, men jeg har ikke en gryde med låg, og det andet virker lige så godt. Hævetiden i hendes opskrift er 18 timer, men så synes jeg dejen "får skorpe", så jeg nøjes med ca. 12 timer.
Marmeladen er lavet af brombær fra sidste år og rabarber fra i år. En god kombination.

I dag skal vi til polterabend - hver sin! Mændene skal se fodbold i aften, så jeg vil egentlig hellere afsted sammen med dem, men - det er vist ikke en mulighed. Jørgen har lovet at sende sms'er med evt. mål!

4 comments:

Karin Grøn said...

Uh det ser dejligt ud- herligt navn- nix pillebrød.
Her i huset er rabarbermarmelade også pludselig i høj kurs så de stakkels rabarber kan slet ikke følge med. godt jeg satte nogen i noget skvalderkål i den vilde del af haven da jeg flyttede dem, men sådan går det nok når børnene bliver voksne.

Lin said...

Laekkert laekkert. Havde godt nok set opskriften hos Plum, men det der grydehalloej virkede lidt afskraekkende. Nu vil jeg da proeve det paa din maade.
God polterabend, og saa krydser vi fingre for Danmark.(for det franske hold, det taler vi ikke mere om hrmmm)

Strikkeheksen said...

Og vi er jo nogle stykker, der har været så heldige at få lov at smage :-)Vidste ikke du var fodboldfan - må lige vurdere om det kan accepteres ;-)

Din nederdel ser forrygende ud - den er blevet utrolig fin i den grå farve :-) Min er også lige på trapperne og jeg har prøvet den, den tegner til et rigtigt sommerhit, jubiii:-)

Tine said...

Sikke da et lækkert brød.
Den opskrift skal jeg da vist have afprøvet engang :-)