Sunday, July 12, 2009

Et spisekammer?

En gang imellem kunne jeg godt tænke mig et gammeldags "spisekammer" med hylder til alt det hjemmelavede. Lige nu er køleskabet ved at være fyldt op:

Jeg nåede lige at få lavet hyldeblomstsaft - 5 liter, en ordentlig gang jordbær/rabarbar-marmelade er det også blevet til, og så er jeg blevet inspireret af en veninde til at lave appelsin/gulerods-marmelade. Jeg købte ind uden at læse opskriften, så der blev også til en gang citron/gulerodsmarmelade.

Af veninden fik jeg også opskriften på knækbrød - utrolig nemme at lave, og det smager bare så godt. Jytte havde en stak friskbagte med til Ebeltoft, og havde troet at der var nok til et par dage. De blev spist med det samme....... Med på billedet er også et nix pille brød, som jeg bager - i min egen lidt grove version bl.a. med hvid hvede og i en springform - trofast hver 2./3. dag efter behov. Jeg rører ofte dejen sammen om morgenen inden jeg tager på arbejde, og bager det så om aftenen. Det står så hele dagen på køkkenbordet og hæver under et vådt viskestykke.

Opskriften på Knækbrød kommer her. Prøv det, det er hurtigt og nemt. Jeg rullede dejen ud mellem 2 stykker bagepapir - det er til ca. 2 plader.

1 dl græskarfrø (jeg brugte hørfrø fordi Lise er kræsen..........)
1 dl sesamfrø
1 dl havregryn
3,5 dl mel
1 tsk bagepulver
1,5 tsk salt
1 dl olie
2 dl vand

Det hele blandes sammen og glattes ud i et tyndt lag på bagepapir (evt. med dejskraber eller fugtigt stykke bagepapir over og rulle med kagerulle), og skæres i passende stykker.
Pensles med vand og bages ved 200 gr i ca 20 min.

Haven er helt utrolig lige nu:

Hortensiaerne blomstrer:

Roser og lavendel:

En engelsk duftrose:

13 comments:

Kludemutter said...

Det må du ønske dig, et rigtigt spisekammer til de lækre fristelser du har lavet.
MUMS, det ser lækkert ud.
Tak for opskriften.
Yt.

Gitte said...

Selv tak ;-)

Jeannette Mariae said...

Åh, ja - et rigtig gammeldags spisekammer, det vil jeg også gerne have her.

Dine præstationer ser altså himmellækre ud, Gitte... Og så må jeg da prøve din opskrift.

Kærlig hilsen fra engen ;-)

Pernille said...

Åh ja, at have et rigtig gammeldags spisekammer. Det står højt på min ønskeliste kan du tro, jeg kan sagtens forestille mig hvor rig man kan føle sig når man står omgivet af alskens gode sager i sådan et rum. Hvor er haven smuk, frodig og flot! Ha' en dejlig søndag. :o)

Anonymous said...

Lækre sager, måske jeg skulle prøve det nix pille brød, men er det rigtigt at der kun skal 1 g gær i - og hvordan gør du når du bruger springform og ikke en gryde, for jeg vil også hellere bruge min springform.

Gitte said...

Tak - Jeannette Mariae - Hjemmelavet marmelade synes jeg smager meget bedre end det købte fordi det beholder lidt af "friskheden" ved at man bruger meget mindre sukker.......

Puttenings - Tak - også en dejlig søndag til dig.

Anonymous - Jeg putter bagepapir i springformen, og bager brødet i ca. 50 min. ved 210 grader. Jeg bruger ca. 8-10 g gær pr. brød. Får et super resultat fordi det som regel hæver min. 10 timer.

Gitte said...

Helt præcist bruger jeg:
10 g gær
ca. 9 dl vand
ca. 900 gram mel fordelt på 100 g rugkerner, 400 g hvid hvede og 500 g alm. mel + en stor skefuld salt. Røres sammen med grydeske - konsistensen skal være således at det er lidt sejt at røre, men ikke fast!

Hæve under et vådt klæde 10-12 timer (fra morgen til aften), Så hiver jeg lidt i dejen og folder, hiver, folder, hiver folder, hiver og folder til jeg får en kugle (d må ikke ælte), og så putter jeg hurtigt dejen om i en springform med bagepapir. Brødet hæver ca. 1 time inden det bages.

Unknown said...

Tusind tak for hjælpen Gitte, nu vil jeg prøve at bage det i morgen. Undskyld jeg ikke fik skrevet navn sidste gang, troede egentlig det kom automatisk med.
hk Susanne

Gitte said...

Selv tak - og det er helt OK ;-)

Sylvia said...

Mmmmmm...dette så riktig godt ut, Gitte! Jeg har også lavet noe godt i dag, men det får du se i bloggen i morgen!
Jeg elsker hjemmebakte knekkebrød, og baker det ofte. (Se under oppskrifter i bloggen, der finner du MIN)

Irene said...

Sådan et gammeldags spisekammer står også højt på vores ønskeliste netop til konserves og syltede ting, som vi også laver en del af om sommeren. Det er skønt, for så ved man præcis, hvad der er puttet i, og så smager det jo meget, meget bedre end færdigkøbt. Dine knækbrød ser lækre ud! Dem vil jeg prøve. De er nemlig et rigtig godt alternativ til de (alt for) søde kiks. Lyder til du rigtig nyder din ferie!

Strikkeheksen said...

Åh ja, hylde på hylde med smukke, farverige syltekrukker! Jeg går også stærkt ind for spisekammeridéen - tror, der kommer noget urinstinkt op i én, noget med at samle forråd :-)

Det ser godt nok lækkert ud - og hvor er det nogle flotte havebilleder :-)

Gitte said...

Syliva - jeg må da lige have et kik på din opskrift også ;-)

Irene og Lene - Vi må starte en bevægelse for spisekamrenes genindførelse ;-) Gad vide hvorfor de egentlig blev sløjfet. Der kan trods alt ikke være så meget i et køleskab....