Tuesday, December 23, 2014

En lille smule "Shanes jul" i Århus

Julepynt plejer (ifølge "kokken") at være i vejen, så i dag satte jeg ekstra bordplader i på trods af at vi kun skulle være 6 personer om bordet. Al pynten blev placeret i den ene ende - inspireret af udsendelserne med Shanes Julestue. Og med det resultat at Jørgen fik plads til maden, og dermed var alle glade. Børnenes gudmor (med barnebarn) og min gode veninde kom til julefrokost, og det er hos os tegn på at nu er det jul!


Brødet til osten blev bagt over flere dage. Jeg startede med en "fordej" af mel, vand, salt og en lille kugle gær d. 21. december, som fik lov til at hæve i 1 døgn.



I går blev fordejen opløst i vand og rørt sammen med mere mel, skyer og salt. Derefter sat til at hæve endnu 24 timer, inden brødet i dag blev bagt færdigt. Jeg var spændt på om dejen ville hæve igen, men DET ville den gerne. Det blev til et ganske godt brød, og lige som min familie gerne vil have det - et helt hvidt brød :-)


Til osten var der også hjemmelavet figen/orange marmelade og chili marmelade. Chili marmeladen har jeg fået i gave. Den er helt fantastik til et stykke brød med brie. Stærk - man skal ikke tage for meget - og en dejlig kontrast til osten.



2 comments:

Lin said...

Hvor ser det hyggeligt ud. Rigtig glaedelig jul Gitte til dig og dine.

dqpage said...

Det ser hyggeligt ud - rigtig glædelig jul til jer.